Pages

Monday, September 7, 2009

Laporan Ke Kuala Lumpur

Laporan Lawatan ke Kuala Lumpur

Pada cuti penggal yang lalu, sekolah kami telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Kuala Lumpur. Seramai 35 orang pelajar dan 5 orang guru pengiring mengikuti lawatan tersebut.

Tempat pertama yang kami lawati ialah Muzium Negara. Di sana, terdapat banyak bahan bersejarah. Antara bahan tersebut ialah keris,tombak, pinggan-mangkuk dan lain-lain lagi

Selepas itu, kami mengunjungi Petrosains. Di sini terdapat banyak galeri sains yang menarik. Antara yang menarik ialah simulasi menaiki helikopter.

Selain itu, kami juga melawat Zoo Negara. Terdapat banyak haiwan dari luar negara seperti kuda belang, singa dan unta. Haiwan dari dalam negara pula adalah seperti harimau belang, rusa dan orang utan.

Selepas ke zoo, kami singgah sebentar ke Tugu Negara. Di sini terdapat arca askar yang memegang bendera. Ia dibina untuk mengenang jasa perajurit yang mempertahankan negara.

Lawatan ini telah memberi banyak pengetahuan dan pengalaman kepada kami. Pengetahuan ini amat bermakna bagi kami.

Disediakan oleh, 30 Mei 2002
Nurul Wahyu
(NURUL WAHYU BINTI MOHD YUNUS)
Setiausaha,

Mimpi Yang Menakutkan

Azman dan kawan-kawan pergi ke hutan untuk melastik burung.Tiba-tiba Azman terjatuh ke dalam telaga buruk. Azman menjerit meminta tolong tetapi kawan-kawannya sudah tiada di situ

Puas dia mencuba untuk keluar dari telaga itu, akhirnya dia berjaya. Dia berlari untuk mengejar kawan-kawannya. Oleh kerana kepenatan dia berhenti sekejap di bawah pokok besar. Tiba-tiba dia terdengar suara budak menangis.

Azman menghampiri bayi itu.Bayi itu dalam keletihan. Azman kasihan melihat bayi tersebut lalu mendukungnya. Azman membawa bayi itu bersamanya dan cuba semula untuk mencari kawan-kawannya.


Semasa Azman mencari kawan-kawannya, dia terdengar suara perempuan mengilai. Dia amat terkejut. Di hadapannya berdiri seorang perempuan tua dengan wajah yang amat mengerikan. Perempuan itu cuba merampas bayi itu daripada dukungan Azman.

Azman terus berlari.Tiba-tiba kakinya tersepak seketul batu lalu terjatuh.Bayi yang didukunnya hilang entah ke mana. Azman menjerit apabila perempuan tua tadi menggoncang bahunya.

Azman tersedar. Rupa-rupanya ibunya berdiri di sisinya. Barulah Azman sedar dia terjatuh dari katil. Rupa-rupanya dia bermimpi.

Soalan Percubaan PmR 2009 Negeri Perak- Bahasa Inggeris

Bahasa Inggeris P1

http://www.scribd.com/doc/19244356/Bahasa-Inggeris-P1-Trial-PmR-Perak-2009

Bahasa Ingeris P2

http://www.scribd.com/doc/19489595/Bahasa-Inggeris-P2-Trial-PmR-2009-Perak

SKEMA JAWAPAN
http://www.scribd.com/doc/19344291/Jawapan-Bahasa-Inggeris-Trial-PmR-2009-Perak

Folio Sejarah Banguan Sultan Abdul Samad

Bangunan Sultan Abdul Samad

Nama Bangunan
Nama bangunan ini diambil bersempena dengan nama Sultan Selangor yang memerintah pada masa itu, iaitu Sultan Abdul Samad pada tahun 1896.Pada asalnya bangunan ini hanya disebut ‘Bangunan’ sebelum ditukar nama kepada nama Sultan Abdul Samad.

Latar Belakang

Asal-usul

Pada mula pembinaannya di kenali sebagai Bangunan Baru Kerajaan (the new Government Offices), kemudian sebagai Sekretariat Persekutuan, (Federal Secretariat), di guna bersama dengan Kerajaan Negeri Selangor sebelum berpindah ke Shah Alam pada tahun 1974.
Pembinaan Bangunan ini adalah kemuncak pembangunan yang di dirikan di Kuala Lumpur pada akhir abad ke 19 malah berupa kejayaan program Bangunan Tersergam (Massive Building programme), di bawah pengendaliaan Maxwell/Spooner sebagai perancang dan akitek Bangunan Kerajaan di Kuala Lumpur ketika itu.

Pengasas

Bangunan ini telah diasaskan oleh arkitek Inggeris yang bernama Anthony C.Norman sekitar tahun 1893-1897 untuk menempatkan beberapa jabatan kerajaan penting ketika zaman pemerintahan British.Norman menghabiskan masa di Afrika dan mendapat ilham daripada masjid di India yang membawa kepada ciri senibina Moor dalam arkitektur Bangunan Sultan Abdul Samad.

Tarikh Pembinaan

Bangunan ini telah di bina pada tahun 1893.Tetapi perlrtakan batu asas bagi bangunan ini hanya dibuat pada 6 Oktober 1894 oleh Sir Charles B.H Mitchell yang merupakan Gabenor negeri-negeri Selat ketika itu.Bangunan ini telah siap di bina pada tahun 1897.

Lokasi

Bangunan Sultan Abdul Samad ini terletak pada satu tapak di antara pertemuan Sungai Kelang dan Sungai Gombak dan terkenal kerana merupakan satu tempat yang strategik iaitu di tengah-tengah pusat bandar Kuala Lumpur.Keluasan kawasan tersebut adalah 10,200 meter persegi.Di bahagian belakangnya terdapat Jalan Belanda yang kini dikenali sebagai Jalan Makamah Perseketuan.Kedudukan bangunan dikatakan strategik kerana terletak berhampiran dengan Dataran Merdeka,Kelab Diraja Selangor dan Masjid Jamek yang kesemuanya terletak berhampiran Sungai Gombak.


Lokasi bangunan Sultan Abdul Samad
http://www.daftarwarisan.gov.my/admin/mypicture/20070627_042145_16020_Pelan%20Lokasi%20Bangunan%20Sultan%20Abdul%20Samad.JPG

Tujuan penubuhan bangunan

Tujuan penubuhan awal adalah sebagai Bangunan Kerajaan Baru untuk menempatkan semua Jabatan pentadbiran Negeri – Negeri Melayu Bersekutu (F.M.S) di bawah satu Bangunan pentadbiran berpusat:
1. Menempatkan Sekretariat Kerajaan (G.S.O);
2. Bilik mesyuarat Majlis Negeri (Council Chamber);
3. Pejabat Pos; Lembaga Kebersihan (Sanitary Board);
4. Pejabat Kehakiman (Judicial Commissioner);
5. Public Works Department (PWD);
6. Audit dan Perbendaharaan;
7. Pejabat Tanah;
8. Jabatan Galian;
9. Pejabat Daerah Jabatan Kerja Raya (P.W.D. District Office)

Kos Pembinaan

Kos binaan setelah siap April 1897 berjumlah $152,824 (anggaran awal $152,000) memakan masa pembinaan selama 2 tahun 7 bulan selepas perletakan batu asas yang dilakukan oleh H.E Sir Charles B.H Mitchell K.C.M.G (Gabenor negeri-negeri Selat) pada 6hb Oktober 1894.Kos pembinaanya yang berjumlah $152.824 merupakan bangunan yang termahal di rantau ini pada ketika ianya didirikan.
Perasmian
Bangunan ini telah disiapkan pada tahun 1897 dan dirasmikan dengan acara gilang-gemilang dengan ucapan Spooner yang menarik mengenai sejarah pembinaan bangunan tersebut.Teks lengkap ucapan beliau dalam Bahasa Inggeris boleh didapati dalam JMBRAS VOL. 65, tulisan The Bangunan Sultan Abdul Samad by J.M. Gillick.


Keistimewaan Bangunan

Reka Bentuk Pelan
Pelan bangunan ini telah direka bentuk oleh arkitek dari British bernama A.C Norman (yang bekerja di Jabatan Kerja Raya di Kuala Lumpur) dan dibantu oleh seorang jurutera juga yang berasal dari British, iaitu C.E Spooner.





Pelan Tingkat Bawah

Pelan Tingkat 1

Pelan Tingkat 2

Pelan Tingkat Mezanin

Pelan bangunan ini berbentuk ladam yang mana di tengah-tengahnya terdapat satu dataran/laman segi empat yang dipagari oleh batas-batas pokok bunga. Kehadiran laman ini memberi pengudaraan kepada ruang legar di sebelah tampak dalam bangunan ini.
Bahagian utama bangunan ini ialah anjung yang menghadap ke arah Padang Kelab Diraja Selangor. Apabila memasuki pintu utama bangunan ini, kita dapat melihat tangga berbentuk separuh bulatan yang menuju ke kamar-kamar Hakim dan bilik-bilik Mahkamah Agung.

Tangga Berputar

http://www.kosmo.com.my/kosmo/pix/2009/0104/Kosmo/Rencana_Utama/ru_02.4.jpg

Ruang pejabat bangunan ini hampir 100 peratus dikelilingi serambi yang mana memberikan pengudaraan secara maksima, terutama pada zaman ianya dibina tidak mempunyai pendingin udara.
Bahan Binaan
Kerja-kerja membangunkan bangunan ini telah mnggunakan beberapa bahan binaan iaitu, 4 juta batu bata, 2,500 tong simen, 18,000 pikul kapur, 5,000 paun tembaga, 5o tan besi keluli dan 30,000 kaki padu kayu.
Pengubahsuaian
Sekitar tahun 1978, kerja-kerja pengubahsuaian telah dibuat dan siap sepenuhnya dalam tahun 1984 dengan anggran belanja RM 17.2 juta.Pada waktu itu, kerajaan Australia telah menyumbang sebanyak RM200,000 sebagai kos menyadur tembaga bagi ketiga-tiga kubah pada tahun 1982.Pengubahsuaian ini dilakukan hanya pda bahagian dalam bangunan tanpa menjejaskan bahagian luarnya dan kedudukan asal bangunan tersebut.Selepas siap sepenuhnya, Bangunan Sultan Abdul Samad ini sekali lagi dirasmikan pada tahun 1984.
Kegunaan Dahulu dan Sekarang

Kegunaan Dahulu Kegunaan Sekarang

-Pusat pentadbiran negeri-negeri melayu bersekutu
-Pejabat Residen-General
-Pejabat Besar pos Makamah Tinggi Malaya
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur

Tampak

TAMPAK HADAPAN
TAMPAK BELAKANG
TAMPAK KIRI
TAMPAK KANAN

Kerja-kerja mereka bentuk bangunan ini telah bermula seawal tahun 1889, setelah W. E. Maxwell mengambil alih tugas sebagai Residen British di Selangor. Pada masa itu, Kuala Lumpur hanya dihuni oleh bangunan-bangunan rumah kedai dan beberapa bangunan kerajaan yang tidak berapa menonjol. Maxwell telah membawa C. E. Spooner dari Ceylon sebagai State Engineer dan dibantu oleh Bellamy dan A.C. Norman sebagai arkitek.
Reka bentuk asal yang dikemukakan oleh Norman adalah hanya sebuah bangunan yang berkonsep Inggeris Classical Rennaisance. Bidwell, seorang arkitek muda, adalah orang yang bertanggungjawab mengadaptasi seni bina Islam (Mahometan style) sebagai tonggak reka bentuk tampak bangunan tersebut di atas pelan asal Norman selepas Spooner kurang berpuashati dengan reka bentuk tampak yang dikemukakan oleh A.C. Norman. Bangunan dua tingkat ini mempunyai ketinggian 17.5 meter dengan menara jam setinggi 40 meter dan meliputi kawasan seluas 10,200 meter persegi.
Ciri-ciri utama bangunan ini adalah ketiga-tiga kubahnya, menara jam besar dan arked serta lengkungannya yang luas. Ketiga-tiga kubah tersebut yang asalnya diperbuat daripada kayu dan batu bata dan dicat hitam, telah digantikan dengan kubah-kubah bersalut tembaga. Kubah yang terletak di atas menara jam besar diapit oleh dua kubah kecil dengan tangga pilin menurun. Kubah tengah agak luar biasa kerana ia adalah paduan dua ciri tradisional kubah dan kios.
Arch yang terdapat di bangunan ini adalah berbentuk ladam yang tajam dengan jarak antara dua tiang yang berbeza-beza. Ianya diperbuat daripada batu-bata yang dicat hitam. Menara jam besar yang terletak di tengah-tengah diimbangi oleh dua menara kecil di sudut bangunan. Tangga pilin di menara kecil menghala ke arah menara seolah-olah melambangkan keagungan bangunan ini.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgq4exSjFPFDcuCzbnQ0fWUn2mli5kqT540g9alJkLB-Sa_rEY9cY8hIg249GBVgyq_7cJjlX-vagzAvHP3unI8LB6uxvW8uhNF-ce8TBDBYyDOgoi0cJBmZMZOqbc4SdtS3V40ORhuxoal/s320/sultan+abdul+samad.jpg


http://kebudayaan.kpkk.gov.my/upload/Content/image/bsas.jpg



Dapatan Kajian - Petempatan dan Perbandingannya Di Tokyo

8.1 : Jenis dan Pola Petempatan


* Jenis dan Pola Petempatan

Bercham adalah sebuah petempatan bandar yang terdapat di Malaysia dan padat dengan penduduk. Ini kerana Bercham mempunyai pelbagai kemudahan seperti rumah, pusat membeli-belah dan aliran pengangkutan yang baik. Manakala pola petempatan yang terdapat di Bercham ialah berpusat, berkelompok dan terancang. Pola petempatan terancang dapat dibuktikan melalaui Rancangan Briggs iaitu petempatan semula. Jadual dan carta pai di bawah mewakili pola petempatan yang terdapat di Bercham.

Bandaraya Tokyo juga merupakan petempatan bandar seperti Bercham. Walaubagaimanapun, Bercham tidak sepesat bandaraya Tokyo. Tokyo dikatakan lebih padat berbanding Bercham kerana Tokyo merupakan ibu negara bagi Jepun dan merupakan daerah metropolitan terbesar di dunia berdasarkan jumlah penduduknya sebanyak 33,750,000 di bandaraya tersebut dan sekitarnya.

Kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya berbangga kerana mempunyai petempatan pelbagai jenis dan rakyat yang berbilang kaum. Ini akan menjadikan kita lebih cinta akan tanah air yang aman dan makmur.


8.2 : Faktor Yang Mempengaruhi Petempatan


• Sejarah
Bercham merupakan sebuah bandar bijih timah dahulunya. Ini telah mempengaruhi faktor petempatan di kawasan Bercham. Penduduk di kawasan Bercham ini terdiri penduduk yang berbilang kaum. Tetapi kebanyakan penduduknya adalah orang Cina. Orang Melayu dan orang India mula menduduki kawasan ini setelah terbinanya kawasan perumahan. Jadual dan graf di bawah ini mewakili peratusan penduduk di kawasan Bercham.

Penduduk di Kawasan Bercham Melayu Cina India Lain-Lain
Peratusan 71% 17% 10% 2%


Bandar Tokyo di Jepun pula merupakan bandar Feudalisme. Bandar Tokyo merupakan sebuah perindustrian tercanggih di dunia. Ianya masih lagi mengamalkan kuasa tentera. Pada tahun 2002, dicatatkan bahawa 12% penduduk di Tokyo adalah kanak-kanak, 71.4% pula merupakan golongan yang bekerja dan selebihnya adalah penduduk senior.


• Bentuk Muka Bumi

80% daripada kawasan Bercham adalah tanah pamah. Manakala 20% lagi merupakan kawasan tanah tinggi. Bercham merupakan kawasan yang rata dan dikelilingi oleh bukit batu kapur. Di Tokyo pula, hanya terdapat sebahagian kecil sahaja yang merupakan tanah pamah. Manakala, sebahagian besarnya pula adalah tanah tinggi.

• Kegiatan Ekonomi

Kegiatan ekonomi yang terdapat di Bercham adalah perniagaan. Hampir 99% rumah kedai dan perniagaan dikuasai oleh orang Cina. Selain itu, terdapat juga pekilangan yang dijalankan. Tetapi perkilangan yang dijalankan adalah pekilangan kecil sahaja. Di Bercham juga, dahulunya dijalankan perlombongan bijih timah. Perlancongan juga merupakan kegiatan ekonomi di Bercham. Tampat yang boleh dilawati di sini adalah seperti gua batu kapur. Bercham juga merupakan sebuah pusat perkhidmatan. Antara perkhidmatan yang terdapat di sini adalah seperti perbankan dan perhubungan. Tokyo pula merupakan metropolitan ekonomi terbesar di dunia. Tokyo merupakan satu pusat kewangan, pusat operasi kepada pelbagai syarikat perbankan dan insuran, dan menjadi pusat perhubungan, industri cetakan dan industri penyiaran. Tokyo juga merupakan sebuah pusat perlancongan kerana di sana juga terdapat pulau-pulau.

• Darjah Ketersampaian

Di Bercham, terdapat pelbagai kemudahan pengangkutan. Sebahagian besar penduduk memiliki kenderaan sendiri untuk memudahkan mereka bergerak. Di sini juga terdapat pengangkutan awam yang baik. Pengangkutan awam seperti bas dan teksi telah memudahkan penduduk untuk ulang-alik ke tampat kerja serta keluar ke bandaraya Ipoh. Manakala di Tokyo pula, penduduk penduduknya terlalau padat. Jadi, kemudahan awam seperti keretapi telah dibina. Ini telah memudahkan penduduk Tokyo untuk bergerak ke mana-mana.

• Sosial/Budaya

Di Bercham, penduduknya terdiri daripada penduduk yang berbilang kaum. Oleh itu, wujudnya tempat beribadat yang banyak. Masjid didirikan bagi penduduk muslim manakala kuil didirikan penduduknya yang beragama hindu. Terdapat banyak tokong sebagai tempat beribadat orang Cina yang beragama budha kerana pada dahulunya, Bercham merupakan petempatan orang cina. Di Tokyo, terdapat banyak muzium yang didirikan. Muzium ini memaparkan kepelbagaian lukisan traditional Jepun. Ia juga memaparkan budaya yang dahulunya wujud di Jepun.
Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya berbangga kerana mempunyai bentuk muka bumi yang cantik dan kegiatan ekonominya yang tidak kurang seperti negara lain. Selain itu, kita juga mempunyai jalan raya yang baik dan berturap.

8.3 : Fungsi Petempatan


Terdapat banyak fungsi petempatan yang dibuat terhadap pembangunan kawasan bandar Bercham serta penduduk di bandar Bercham.Antara salah satu fungsi petempatan yang terdapat di kawasan Bercham adalah sistem pendidikan.Banyak sekolah di Bercham telah dinaiktaraf pendidikannya.

Contohnya ialah pembukaan sekolah baru di kawasan Bercham seperti Sek. Ren. Perpaduan Jaya,Bercham yang akan dibuka pada tahun 2010.Sekolah tersebut mempunyai banyak kemudahan yang lengkap dan kawasannya yang lebih luas berbanding sekolah lain yang ada di Bercham.Secara tidak langsung terdapat juga peningkatan taraf hidup yang berlaku di sini.Ini termasuklah taraf kesihatan dan pendidikan penduduk di Bercham yang semakin baik dan selesa.Kemudahan infrastruktur yang lengkap untuk kemudahan dan keselesaan penduduk seperti bekalan elektrik,jalan bertar dan juga sekolah yang dinyatakan di atas.
Fungsi petempatan di negara perbandingannya iaitu Tokyo,Jepun pula adalah sebagai kawasan perindustrian. Ini kerana di Tokyo terdapat begitu banyak kilang. Disamping itu, Tokyo juga mempunyai pelbagai fungsi sampingannya dan antaranya ialah menanam padi di kawasan tanah tinggi. Ini adalah disebabkan mereka tidak mempunyai kawasan yang mencukupi untuk menjalankan kegiatan menanam padi di kawasan tanah pamah.
Kita mestilah mempunyai sikap cinta akan negara dan tempat tinggal kita.Ini kerana kita bertuah dapat tinggal di sebuah negara yang aman dan makmur.Kita juga seharusnya berusaha mengekalkan keamanan tempat tinggal kita dan negara yang tercinta dan kita juga perlulah menjaga segala kemudahan yang telah disediakan.


8.4 : Masalah Petempatan


Bersdasarkan kajian yang telah saya buat melalui kaedah kajian soal selidik,beberapa masalah telah dinyatakan oleh 20 responden,antaranya ialah kesesakan lalu lintas dan jugapencemaran alam sekitar.Pencemaran alam terjadi akibat sikap tidak bertanggungjawab segelintir penduduk kawasan Bercham.

Selain itu,Bercham juga tidak terkecuali daripada pencemaran udara kerana ia terletak berhampiran dengan bandar yang semakin pesat membangun dengan arus pemodenan yang terdiri daripada pelbagai kemudahan.Pencemaran udara juga terjadi disebabkan oleh pelepasan asap daripada kenderaan bermotor ke udara.Pencemaran tanih pula berlaku disebabkan oleh sampah-sarap yang dibuang di merata-rata tempat.Kesan daripada pembuangan sampah yang tidak teratur menyebabkan sampah mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan dan mencacatkan permandangan sekeliling. Kejadian hujan asid juga berlaku di Bercham berikutan pelepasan gas bercun daripada kenderaan-kenderaan bermotor dan kilang-kilang.

Oleh disebabkan petempatan yang padat di kawasan kajian,pertambahan bilangan kenderaan juga turut menyumbang kepada kesan negatif.Kesesakan lalu lintas sering berlaku di Jalan Sunway.Ini disebabkan oleh kerana jalan tersebut menghala ke Bandaraya Ipoh.Jalan tersebut juga berdekatan dengan kawasan perumahan dan laluan utama menuju ke sekolah.
Bandar Tokyo di negara Jepun juga tidak lari dari mengalami masalah seperti yang berlaku di Bercham.Bandar Tokyo juga mengalami masalah pencemaran udara.Ini berikutan dengan pembangunan pusat-pusat industri baru dan penggunaan kenderaan-kenderaan bermotor yang melepaskan gas nitrogen dioksida dan sulfur yang boleh menghasilkan hujan asid.
Keesakan lalulintas yang sama berlaku ni bandar Tokyo kerana penduduknya amat padat.Bandar Tokyo juga mengalami masalah kekurangan pelabuhan berikutan barang dagangannya yang amat padat kerana punca ekonominya juga bergantung kepada kegiatan pelabuhannya.

Kita seharusnya peka kapada masalah dan isu yang dihadapi di persekitaran kita.Kita juga mestilah mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan dan tidak melakukan sesuatu perkara yang menyalahi undang-undang sewenang-wenangnya.Bagi mengelakkan berlakunya keadaan-keadaan di atas,sebagai penduduk Bercham,kita hendaklah saling bantu-membantu dan bekerjasama antara satu sama lain untuk menjaga alam sekitar kita agar tidak tercemar dan sebagainya.Kita seharusnya bersyukur dengan segala kemudahan yang disediakan oleh pihak kerajaan dan berusaha untuk menjaga dan mengekalkannya.


8.5 : Langkah Mengurangkan Masalah Petempatan


Antara langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah petempatan yang berlaku di Bercham dan Bandar Tokyo di negara Jepun ialah melebarkan jalan raya,menguatkuasakan undang-undang,mengitar semula,menyediakan tapak pelupusan dan membuka kawasan baru.Untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas,kerajaan daripada kedua-dua buah kawasan ini telah mengambil inisiatif untuk melebarkan jalan raya.

Contohnya,di Bercham pelebaran jalan raya telah dilakukan di sekitar kawasan bandar Sunway untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menambah baik darjah ketersampaian.Selain itu,untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas,kerajaan juga telah meggalakkan pengeluaran kenderaan awam dan penduduk juga memberi kerjasama dengan menaiki kenderaan awam untuk mengatasi masalah ini.

Selain daripada mengurangkan kesesakan lalulintas, langkah ini juga telah mengurangkan pencemaran udara.Usaha menanam pokok-pokok juga dapat mengurangkan pencemaran.Pokok-pokok ini telah di tanam di sepanjang jalan raya.Selain daripada mengurangkan pencemaran,ia juga boleh mencantikkan kawasan.Tambahan pula,kerajaan telah menguatkuasakan undang-undang dengan lebih ketat lagi untuk mengatasi masalah pembakaran terbuka yang berlaku.

Penyediaan tong sampah kitar semula juga telah dipertingkatkan oleh Majlis Pembandaran.Pembukaan tapak pelupusan sampah juga telah dibuat oleh kerajaan untuk mengatasi masalah ini. Pembukaan pusat pelabuhan baru di Tokyo telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan negara Jepun untuk mengatasi masalah kekurangan pelabuhan dan pertambahan barang dagangan. Di Nagoya, penggunaan petroleum tanpa plumbum juga telah lama dijalankan di samping langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaanya untuk menanam lebih banyak pokok-pokok .Penggunaan kenderaan berkuasa elektrik seperti MRT yang beroperasi di bawah tanah dapat mengurangkan pencemaran udara dan pencemaran bunyi.
Saya amat bersyukur kerana pihak kerajaan Malaysia telah berusaha mengambil langkah-langkah untuk mengatasi masalah-masalah ini dari semasa ke semasa.Namun begitu,para penduduk juga perlu bekerjasama dengan kerajaan supaya program-program dan langkah yang dilancarkan berhasil disamping saling bantu-membantu serta melahirkan rasa bertanggungjawab untuk menjaga kawasan masing-masing.

Kawasan Kajian - Petempatan dan Perbandingannya Di Tokyo

Kawasan Kajian
Kawasan kajian saya adalah Bercham. Bercham merupakan kawasan petempatan pinggir bandar raya Ipoh, Negeri Perak. Bercham berasal dari kawasan perlombongan bijih timah yang berhampiran dengan Sungai Kinta. Bercham terletak di kawasan tanah pamah. Kawasan ini lebih rata berbanding dengan Ipoh. Di kelilingnya ada bukit-bukit batu kapur. Keluasan kawasan Bercham adalah lebih kurang 6km persegi.
Pekan Bercham terletak lebih kurang 8km dari bandaraya Ipoh. Antara kawasan lain yang berhampiran dengan Bercham adalah pekan Tambun, Kampung Tasek, Tasek, Kawasan Perindustrian Tasek Kampung Tawas, Kampung Simee, Tiger Lane, Taman Cempaka dan Ampang.
Bercham dapat dikatakan sebagai lokasi Ipoh yang baru. Ini kerana pasar raya yang besar-besar terdapat di sini. Antaranya ialah Jusco, Tesco, Tesco Extra, Plaza Kinta dan lain-lain. Bercham juga hanya bersebelahan dengan Sunway Tambun 'The Lost World'. Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga berhampiran dengan kawasan ini.
Lebuhraya Utara-Selatan ada susur keluar di sini iaitu di bahagian Ipoh Selatan. Jadi Bercham menjadi titik masuk dan keluar ke Lebuh raya Utara Selatan.
Peta-peta yang berikut adalah peta Malaysia, kedudukan negeri Perak di dalam peta Malaysia, peta negeri Perak, Bercaham di dalam peta daerah Kinta, peta perbandingan kawasan saya iaitu bandar Tokyo, Jepun, dan peta lakar kawasan kajian saya iaitu Bercham.

PETEMPATAN DI KAWASAN BANDAR BERCHAM, IPOH, PERAK DAN PERBANDINGANNYA DENGAN PETEMPATAN DI TOKYO, JEPUN


OBJEKTIF KAJIAN

1. Mengenalpasti jenis dan pola petempatan yang terdapat di kawasan Bercham, Ipoh serta jenis dan pola petempatan yang terdapat di kawasan bandar Tokyo di negara Jepun.

2. Mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi jenis dan pola petempatan yang terdapat di kawasan Bercham, Ipoh serta faktor-faktor yang mempengaruhi jenis dan pola petempatan yang terdapat di kawasan bandar Tokyo di Negara Jepun.

3. Mengenalpasti fungsi petempatan yang terdapat di kawasan Bercham, Ipoh serta fungsi petempatan yang terdapat di kawasan bandar Tokyo di negara Jepun.

4. Mengenalpasti masalah-masalah petempatan yang terdapat di kawasan Bercham, Ipoh serta masalah-masalah petempatan yang terdapat di kawasan bandar Tokyo di negar Jepun.

5. Mengenalpasti langkah-langkah mengatasi masalah petempatan yang terdapat di kawasan Bercham, Ipoh serta langkah-langkah mengatasi masalah petempatan yang terdapat di kawasan bandar Tokyo, Jepun

6. Menerapkan nilai-nilai murni dan unsur patriotisme terhadap kawasan Bercham di daerah Kinta, Negeri Perak, Malaysia.


diambil dari blak white

>